Portræt

Carl Zinssou: "Jeg øver mig i at se udgivelsen som et udtryk for et tidspunkt i min udvikling"

22-årige Carl Zinssou er pianist og komponist med en forkærlighed for improvisationsmusik - og så er han månedens medlem i april. DMF Hovedstaden har taget en snak med den unge musiker, som snart er aktuel med sin første EP
Carl Zinssou

Hvor længe har du været medlem af Dansk Musiker Forbund?
I snart 2 år. Jeg blev medlem i maj 2022.

Hvorfor blev du medlem af Dansk Musiker Forbund?
Jeg blev medlem, fordi jeg manglede noget kvalificeret rådgivning, da jeg havde bøvl med nogle kontrakter. Samtidigt manglede jeg nogle gode forsikringer, som var til at betale. Senere har jeg brugt DMF til andet rådgivning, og jeg er lige nu ved at udgive gennem Gateway, som har hjulpet mig en hel del med at forstå udgivelsesprocessen.

Hvilken form for musik spiller du? Hvilken genre? Hvilke instrumenter?
Jeg er pianist og komponist med forkærlighed for improvisationsmusik. Jeg har brugt meget tid på at spille jazz, men er også aktiv i pop-, funk-, folk- og fusionprojekter. Jeg kan godt lide at frigøre mig fra genretænkningen, når jeg skaber musik - det synes jeg ofte gør musikken ekstra interessant og levende.

Hvornår startede du med at lave musik?
Mit første møde med musikken var på Sankt Annæ, hvor jeg gik i folkeskole og sang i Københavns Drengekor. Det var helt sikkert med til at danne mig musikalsk, selvom meget af det jeg laver nu ikke har så meget med klassisk sang at gøre.

Som pianist er min karriere forholdsvist kort og som komponist endnu kortere. Jeg startede til klaver som 15-årig, men dengang fangede det mig ikke rigtigt. Det var først senere, i gymnasiet, hvor jeg var omgivet af nogle dygtige musikere, som inspirerede mig til at begynde at spille.

Jeg begyndte for alvor at lægge energi i musikken, da jeg startede på den konservatorieforberedende uddannelse MGK. Siden musikken rigtigt fik sit tag i mig, har jeg nærmest ikke lavet andet end at spille og skrive musik. Det at skrive musik bliver hele tiden en større del af min musikalske identitet, og efterhånden identificerer jeg mig mere som komponist end som pianist.

Hvad arbejder du på for tiden?
De sidste par år har jeg brugt meget energi på min moderne jazzkvartet i eget navn, hvor jeg skriver musik til bas, trommer, klaver og cello. Vi har netop udgivet vores første single “Ukendt Terræn”, og vi følger op med endnu en single i start april, inden vores EP “Et ungdomstestamente” bliver udgivet i maj. EP’en er en hyldest til naivitet, livsglæde og alt det der fylder, når man er ung. Kvartettens lyd er præget af både den nordiske jazzscene og den moderne New Yorker-jazz, som inspirerer mig meget.

Derudover arbejder jeg på et nyt projekt, som jeg har kaldt “Katharsis”, hvor jeg skriver musik til strygekvartet og klaver. Katharsis er græsk for renselse og beskriver den udtømmende og lettende fornemmelse, man kan have, når man har oplevet noget følelsesmæssigt krævende. Netop den fornemmelse prøver jeg at genskabe med projektet. Musikken er storslået, og er bl.a. inspireret af moderne korkomponister som Eric Whitacre, der leger med dissonans og overlappende melodier. Med Katharsis lader jeg mig for første gang direkte inspirere af den musik, jeg sang i koret på Sankt Annæ.

Udover mine egne projekter, spiller jeg bl.a. keyboard i et band, der blander traditionel vestafrikansk musik og jazz, i et folk/country-projekt med Aske Skat, som udgiver album senere i år, og i fusionbandet Soulfried, som netop har udgivet debut-EP.

Hvad er din største succes/milepæl som musiker?
At udgive den første musik med min jazzkvartet i eget navn var en stor milepæl. Det at udgive virker så definitivt, og jeg har tænkt, at jeg skulle vide, præcis hvem jeg var som kunstner og være mere etableret i branchen, før det kunne lade sig gøre. Men det er skønt at have et produkt at vise frem online - og så øver jeg mig i at se udgivelsen som et udtryk for et tidspunkt i min udvikling, som ikke nødvendigvis definerer den lyd og det udtryk, jeg har om et år.

Hvad drømmer du om?
Jeg drømmer om at have tid og overskud til at leve af den musik, der inspirerer mig.Det er min oplevelse, at hvis musikken inspirerer mig, og hvis den er skabt med passion og mening, så rammer den også dem, der lytter.

Det er vigtigt for mig, at musikken inspirerer folk. Det er det, der får det hele til at give mening. Derfor drømmer jeg også om en dag at udgive på et stort pladeselskab som f.eks. ECM Records, så min musik kan nå ud til så mange mennesker som muligt.

Er der noget bestemt, du ser frem til?
Lige nu glæder jeg mig til at udgive min kvartets debut-EP i maj.

Hvad lytter du selv til af musik? Hvad er dit yndlingsnummer og hvorfor?
Mit yndlingsnummer for tiden er “Something Bout Tomorrow” af MARO. Hun synger melodien ekstremt smukt, teksten er rørende, og så er der noget fascinerende over en så velkomponeret sang, som er så minimalistisk arrangeret og produceret. Det står stærkt i en tid, hvor så meget musik bliver gennemproduceret med massevis af lag og effekter.

Derudover lytter jeg meget til pianisten Brad Mehldau. Han er fantastisk til at skabe musik, der er nytænkende og blander genrer uden at gå på kompromis med musikaliteten.

 

Følg Carl Zinssou på Instagram her.