Nyuddannede Thomas og Johan satser på flere karrierespor

At samle folk med psykiske lidelser, der ikke kan spille musik, til at spille på flygel, kontrabas, cello og vibrafon sammen med andre i samme situation, kan måske virke som en underlig idé.
Men faktisk er der mening med det, og ideen har vist sig at være rigtig god endda. Det viser erfaringen med projektet Det Åbne Ensemble, som de to nyuddannede musikere Thomas Mulcahy Alexandersen og Johan Suurballe Wieth står bag.
De dimitterede sidste år fra RMC med en uddannelse i Music Performance, hvor de undervejs lavede et projekt sammen på skolens EKIP-forløb.
EKIP står for Eksternt Kollaborativt Integreret Projekt og har til formål at udvide forståelsen af, hvordan kunstneriske kompetencer kan bidrage til at løse samfundets udfordringer.
Og efter de tilfældigt endte i gruppe sammen, fik de hurtigt ideen til workshoppen Det Åbne Ensemble.
Thomas Mulcahy Alexandersen fortæller, at konceptet med det Åbne Ensemble - kort forklaret - handler om at skabe et trygt, kollektivt sammenspilsrum, hvor man som deltager undersøger, hvad musik er og kan, uanset om man har musisk eller instrumental erfaring eller ej.
Flere gode samarbejder
Og hvad kan det så bruges til?
Det er de to musikere endnu ikke færdige med at finde ud af, men allerede under studieforløbet fik de skabt et længerevarende samarbejde bestående af fem workshops med Nationalt Center for Kunst og Mental Sundhed, der tilbyder borgere i kontakt med psykiatrien muligheder for forskellige kunstneriske tilbud og workshops.
Når det var et godt match, skyldes det ifølge Johan bl.a., at Det Åbne Ensemble arbejder ud fra den tese, at man kollektivt udvikler et unikt musikalsk sprog ved at lytte til hinanden, hvor de enkelte deltagere oplever at kunne udtrykke sig kreativt og samtidig få en forståelse af, at man virker i en kollektiv sammenhæng.
Da de to blev færdiguddannede, fortsatte de udviklingen af Det Åbne Ensemble på RMC’s inkubatorforløb, Sound. Siden da har de bl.a. været en del af forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg og haft et samarbejde med Glad Teater. Og hos Nationalt Center for Kunst og Mental Sundhed undersøger de netop nu mulighederne for at fortsætte samarbejdet med Thomas og Johan i regi af Det Åbne Ensemble.
En øjenåbner
At deres fagligheder skulle kunne bruges i netop retning, var der ingen af de to musikere, der havde regnet med, da de startede på studiet. Men de er begge glade for, at deres fagligheder kan bruges til mere og andet, end den sædvanlige forståelse måske tilsiger.
”Det har været en øjenåbner at forstå, hvordan musik og samspil kan bruges i mange andre aspekter. Det åbner for en masse muligheder, særligt i en branche, hvor det ofte er op til en selv at finde en vej frem,” siger Thomas og uddyber:
”Det kunne være fedt, hvis det kunne blive en levevej, og vi på sigt kunne udvide mere flere samarbejder og få flere musikere med.”
Helt konkret kunne de godt bruge en kollega, der har bedre styr på det praktiske og administrative arbejde med projektledelse og funding, end de selv har.
”Der er mange ting at have styr på, når man kaster sig ud i sådan et projekt, og med de andre ting, vi laver, handler det om kende sine styrker og svagheder og prioritere tiden rigtigt,” siger Johan, der ved siden af arbejdet med Det Åbne Ensemble er guitarist og komponist i rockbandet Iceage, mens Thomas er sanger, sangskriver og producer i sit eget soloprojekt, Kingtommi, samt med i art-rock trioen Uden Ord.
De to musikere vil derfor gerne i kontakt med andre, der arbejder med noget lignende, eller som har gode ideer til, hvordan de kan løfte projektet til det næste stadie.
”Hvis der er nogen, der har gode ideer, hører vi meget gerne fra dem,” slutter Thomas.