Andet

Kom på tour rundt i musikbranchen// Find vej gennem musikjunglen med Tour de Branche

I en spritny række af arrangementer har du som vækstlagsmusiker mulighed for at komme helt tæt på musikbranchens mange vigtige dele. Tour de Branche er navnet, og her får du udover viden og indsigt også muligheden for at få forbindelse til etablererede aktører. Og så det ganske gratis.

Som vækstlagsmusiker kan det virke som en stor jungle at finde rundt - og vej – i musikbranchen.

Derfor har DMF Hovedstaden på initiativ fra musikernetværket DMF Vækst, der har fokus på arrangementer omkring vækstlagets potentialer og problematikker, lavet et helt nyt koncept kaldet Tour de Branche.

Som navnet antyder, går konceptet ud på, at man ved at tilmelde sig en række forskellige arrangementer kan komme rundt på såkaldte ’stops’ og møde alt fra pladeselskaber til spillesteder for at blive klogere på, hvordan de arbejder og tænker.

Og måske møde de folk, der kan åbne de rigtige døre for dig.

For at sikre en vis bredde i besøgene består hvert stop af to arrangementer. 

Og så er det tilmed gratis at deltage i Tour de Branche, der er støttet af Tuborgfondet. Det gælder også musikere, der ikke er medlem af DMF.

Skabt for vækstlaget

Hos DMF Hovedstaden har Eventafvikler Nikolaj Husfeldt Hendriksen været primus motor for udviklingen af Tour de Branche, og han fortæller, at konceptet er særligt henvendt til vækstlagsmusikere.

”Som ny i branchen kan det være svært at finde rundt og finde de rigtige samarbejdspartnere. Derfor giver det rigtig god mening, at man ved at komme rundt i branchen kan give deltagerne indblik i, hvordan tingene fungerer,” siger han.

Han uddyber, at Tour de Branche er for alle musikere, uanset alder, genre og indkomst, der identificerer sig med vækstlaget, og som ønsker at blive klogere på branchen og styrke netværket til deres musikerkollegaer.

”Som ny i branchen er det svært at vide, hvor og hvordan man skal henvende sig til folk. Og det vil vi gerne hjælpe med at vise gennem møder med forskellige branchefolk,” siger Nikolaj Husfeldt Hendriksen.

Flere arrangementer på vej

Indholdet i Tour de Branche bliver fastlagt og annonceret løbende af DMF Hovedstaden, og hvert arrangement består som nævnt af to stop på forskellige datoer.

De første to arrangementer i rækken hedder Tour de Pladeselskab, hvor det første blev afholdt den 27. november, hvor deltagerne bl.a. var på besøg hos Warner Music og mødte Pavillion Music samt Carrier Management. 

Andet stop i rækken af Tour de Pladeselskab afholdes den 30. januar 2025, hvor deltagerne bl.a. skal besøge pladeselskabet Crunchy Frog og senere samme dag deltage i et oplæg om netop pladeselskaber hos DMF Hovedstaden.

Det kan du læse mere og tilmelde dig her.

Senere på året sætter Tour de Branche bl.a. fokus på spillesteder, hvor du ligeledes kan tilmelde dig, når der åbnes for tilmelding.

Du kan følge DMF’s Hovedstadens SoMe-kanaler og hjemmesiden her for at se, hvornår der åbnes for tilmelding.

Optur over samarbejdet

Det her tilbud håber man fra DMF Hovedstadens side, at mange vil benytte sig af.

”Det er en rigtig god mulighed for at blive klogere på branchen og udvide sit netværk. Og håbet er, at det bliver mere overskueligt og nemmere at navigere i, når man får sat ansigt på de Gatekeepers og Door Openers, der er i branchen” siger Nikolaj Husfeldt Hendriksen.

Det er Ida Cecilie Stub, projektleder hos DMF Hovedstaden, enig i. Hun fortæller, at ”hun har optur over”, at DMF Væksts forslag om Tour de Branche nu bliver realiseret.

"Tour d Branche er et vigtigt projekt for os i DMF Hovedstaden. Jeg tror på, vi skaber stærkere relationer på tværs af branchen og flere muligheder for vores medlemmer ved at sige ja til samarbejder som dette, hvor vi sammen med musikere og aktører fra branchen udvikler arrangementer og tilbud for musikere. "

Find næste begivenhed og læs mere om Tour de Branche her.