Musikken

DIT:KBH understøtter det smukkeste ved menneskeheden

Som musiker eller koncertarrangør på jagt efter nye udfoldelsesmuligheder i det københavnske musiklandskab, er man måske stødt på DIT:KBH. Man hvad dækker betegnelsen over, og hvordan understøtter sammenslutningen af spillesteder musiklivet i Hovedstaden? Det sætter kulturhusleder Peter Bække ord på her.

DIT:KBH er en kommunal kulturhus-enhed, der er forankret i Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning. Enheden har i alt 10 adresser hvoraf syv er spillesteder. Det drejer sig om Krudttønden på Østerbro, Union med ALICE på Nørrebro, HUSET i Indre By, Råhuset og Basement på Vesterbro, Kraftwerket i Valby som rummer Underwerket samt Stairway i Vanløse. Det forklarer Peter Bække, der siden 2016 har været Kulturhusleder af Onkel Dannys Plads med Råhuset, Stairway, Basement og KraftWerket.

Kulturhus-enheden er ikke geografisk funderet, men såkaldt bydækkende. Fælles for de syv spillesteder er, at de alle arbejder med begreber som samskabelse, frivillighed og kulturelle partnerskaber. Kulturhusleder Peter Bække uddyber:

”Vi ønsker at rumme de alternative kræfter i København. Både foran, bagved og på scenen. Vi kan tilbyde plads og scenegulv, hvilket er i høj kurs i København. Og så kan vi facilitere et netværk, hvor musikere, koncertarrangører og frivillige kan understøtte hinanden.”

Klyngen af venues i København har sammenlagt op i mod 1200 arrangementer om året. Maler man med den brede pensel, bevæger DIT:KBH sig programmæssigt indenfor de mere alternative genrer. Peter understreger, at det på ingen måder er en kategori DIT:KBH-spillestederne har patent på. Genrebegrebet er i det hele taget meget mere opbrudt end for eksempelvis 25 år siden, hvor jazz var jazz, rock var rock og så videre.

”Vi præsenterer og understøtter det alternative. Det gælder både musik, mad, film, teater, ord og andet. Vi har desuden et ønske om at spille en rolle ved at være samlende i et netværk af små spillestedsaktører. Det kan der komme mange gode ting ud af: bandudveksling, fælles arrangementer, koordinering af tours med internationale kunstnere og den slags. Her ville kultur-iværksættere kunne bruge hinanden smart,” uddyber Peter Bække.

Er med til at starte rejsen

At understøtte den musikalske fødekæde og musikmiljøerne i København er en kernopgave for DIT:KBH.

”Med fødekæde mener vi alt det, der ligger efter amatør og inden det etablerede. Det er en kæmpe boldbane. Helt overordnet er udvikling det spændende for os i DIT:KBH. Amatørmusikken hører til et andet sted, men når man udvikler sig som musiker, starter der en rejse, der fortsætter til du står på en større scene på Roskilde Festival eller lignende,” forklarer Peter.

Når man som musiker er kommet op på en af de øverste karrieremæssige hylder, ryger man ud af DIT:KBH’s naturlige fokusområde. Om det siger Peter:

”Vi spiller ikke naturligt en rolle i for eksempel Nephews næste skridt. Udviklingen hertil er interessant for os. Undervejs har vi kompetence til at understøtte, og være den ’varme sweater’ man kan tage på.”

Og det er lige så høj grad arbejdet bag som på scenen, der understøttes af DIT:KBH. Op mod 70% af arrangements-outputtet i DIT:KBH er baseret på samskabelse med uafhængige kulturpartnere i miljøerne rundt omkring i København.

”Det er de specialiserede miljøer, der står for selve kulturskabelsen. Vi sørger for at facilitere processen, for profilskærpelsen og for den professionelle ramme. Og ligesom de optrædende på scenen, kan arrangørerne også gå fra en lille til en større scene i vores regi. Det vigtigste for os er, at vores arrangørpartnere kan vokse og afprøve nye formater,” siger han og uddyber:

”Vores syv forskellige rammer er meget forskellige i kapacitet og udtryk, og her kan man udvikle sig, hvad enten man som kulturskaber og frivillig står bag scenen, som musiker står på scenen eller som publikum står foran scenen og er med på rejsen sammen med os,” understreger Peter Bække.

Vil dyrke det alternative

En konkret drøm for Peter og hans leder-kolleger i DIT:KBH er at etablere og tage teten på et nationalt forum for små aktører og kreative ildsjæle.

”Jeg er selv fra provinsen, og ved at stort set alle større provinsbyer på et eller tidspunkt har haft et alternativt kulturmiljø, hvor unge mennesker har skabt noget sindssygt fedt i en garage et sted i byen. Det fælles for den slags spændende initiativer er, at kommunerne i de respektive byer aldrig formår at gribe den. Selvom det altid drejer sig om småpenge, og selvom kommunerne ville få uendeligt meget tilbage ved at understøtte ildsjælene med få midler. Men kommuner kan sjældent håndtere ikke at have kontrol,” mener Peter.

I et landsdækkende forum – eller familie, som Peter også benævner det – vil man som kreativ iværksætter kunne henvende sig, hente rådgivning og gensidig sparring. Og som eksponent for DIT:KBH er Peter tydeligvis passioneret om at etablere et relevant fundament for det nye, det skæve og alt det i musikmiljøet, der måske ikke lige peger i retning af mainstream-kanaler og -scener.

”I DIT:KBH understøtter vi de smukkeste ting ved menneskeheden: at være social og være skabende. Det er helt gåsehudsagtigt at tænke på, at mennesker med unikke berøringsflader og utæmmet skabertrang kan tilbydes plads og formaliseret netværk i 2021. Det er sindssygt vigtigt, og i min optik er dette også en kommunal opgave,” fastslår Peter.

Til det nysgerrige publikum

Koncerter i DIT:KBH’s venues er åben for alle, men den typiske koncertgænger ligger aldersmæssigt mellem 18 og 40 år.

”Vores målgruppe er den nysgerrige og interesserede musikgænger, der gerne vil udfordres, og søger det andet – den alternative kulturoplevelse. I vores fælles vision snakker vi meget om at være kulturelle åndehuller. DIT:KBH vil så at sige gerne præsentere den kulturelle skyggeverden. Det er ofte her de nye brydninger sker og det spændende opstår,” siger Peter Bække.

Og hvordan er det så man som musiker kan få et konkret samarbejde med DIT:KBH og øge mulighederne for flere jobs i kalenderen? Det har Peter Bække et bud på:

”Når vi i DIT:KBH understøtter udviklingen af et musikmiljø understøtter vi også koncertdrift. Der er så mange skabende kræfter derude med ild i røven, fantastiske netværk og vanvittige kompetencer. Det de mangler er først og fremmest fire vægge, en scene og et lydanlæg. Dernæst har de brug for et fællesskab – nogle at skabe sammen med. Der er ikke mange steder i København, der byder op til dans på den måde, men det er netop dét DIT:KBH er sat i verden for: at byde den gode idé indenfor. Vi vil gerne lege,” siger han og fortsætter:

”For musikerne er det enkelte venue i DIT:KBH ikke bare ét spillested men måske tyve arrangører, man kan forholde sig til og kontakte, hvis man har ønsket om at stå på en scene. Vi giver plads til kulturskaberne, og det har en kæmpe afsmittende effekt på et musikermiljø. Som musiker er der samlet set omkring 200 arrangører, man kan interagere med. Det er kreative knudepunkter, der selv kan søge honorarklip, og har deres egen økonomi. Dét skaber jobs og playtime på en spillestedsscene.”

 

DIT:KBH om sig selv

Vores fælles paraply hedder DIT:KBH, hvor DIT står for Do It Together. Navnet er udtryk for vores DNA om samarbejde og samskabelse. I dag har de syv spillesteder mere end 200 samarbejdspartnere, 1200 koncertarrangementer og 3000 artister præsenteres i løbet af et år. Af disse gælder det for 70 procents vedkommende, at de beror på et direkte samarbejde med københavnske musikmiljøer, upcoming arrangørgrupper, festivaler og kulturelle fællesskaber.

Scenerne på de syv lokationer fordelt på seks bydele udgør en sammenhængende fødekæde, hvor kulturskabere, koncertarrangører og artister kan udvikle sig fra mindre til større scener, hvor den lille idé kan vokse sig stor, og hvor koncerter kan blive til festivaler. Scenerne er omdrejningspunktet for vores fællesskabs målrettede indsatser for at fremme talentudviklingen, udvikle fødekæden indenfor musikken og styrke demokratiseringen af det københavnske musikliv.

 

De 7 spillesteders profiler

Overskriften er det alternative, men de syv spillesteder arbejder samtidig med hver deres profil, som komplementerer hinanden:

Huset

Huset er blandt Københavns mest markante drivkræfter indenfor de alternative musikgenrer og præsenterer artister på et kunstnerisk højt niveau med vægt på kunstnerisk fornyelse, diversitet, det lokale og det internationale udsyn. Xenon-scenen er midtpunkt for musikalske eksperimenter, der bryder med vanetænkningen og skaber tværkunstneriske formater, som udvider rammerne for den traditionelle koncertoplevelse. På Musikcaféens intime scene kommer publikum så tæt på, at de kan røre musikerne, og det er stedet, hvor nye danske artister kan opleves på deres første turné, og nye internationale artister kan opleves for første gang på dansk jord.    

Råhuset

Råhuset er Københavns vækstlagsscene, som fokuserer på at udvikle musikkulturen og skabe en platform for nye artister og koncertarrangører. Der fokuseres på tætte og langvarige samarbejder med spirende københavnske koncertarrangører for bedst muligt at kunne udvikle de nye københavnske talenter. Det udviklingsmæssige potentiale realiseres gennem forvisning om et højt kunstnerisk niveau hos artisten og en professionel ramme på spillestedet.   Råhuset er et lille, stemningsfyldt spillested, der holder til i Den Brune Kødby. Størstedelen af programmet faciliteres af klubfællesskaber og festivaler. Musikalsk oplever man mest americana, garage, folkemusik og singer-songwriter.

Kraftwerket

Kraftwerkets intime spillestedskælder UnderWerket har fokus på brugerdrevet undergrundskultur, hvor omdrejningspunktet er undergrundsmusik, Do-It-Yourself kultur og det nyskabende udtryk. UnderWerket er det eneste rytmiske kulturtilbud i Valby med et fast program baseret på 100 koncertdage og 300 præsenterede artister årligt baseret på mere end 20 forskellige koncertarrangørers virke.

Basement

Basement på Vesterbro er en reetableret kulturscene i en rå og unik ramme i form af et tidligere kedelrum på 300 m2. Med sit fokus på de urbane udtryk, de nye kulturmiljøer og det unge kulturudtryk egner Basement sig særlig godt til genrekryds, hvor musik møder andre kunstformer som udstillingskunst, talks, poesi etc. Alle arrangementer skabes i et aktivt samarbejde med de mange skabende miljøer i København.

Stairway

Stairway i Vanløse er med en tilskuerkapacitet på op til 350 fællesskabets største scene og dermed også en væsentlig scene for at kunne styrke netværket mellem opstartende og uformelle miljøer og mere etablere miljøer. Scenen komplementerer de øvrige scener både i størrelse og beliggenhed. Det er en klar målsætning, at en stor del af musikken også på Stairway skabes i samarbejde med eksterne arrangørgrupper og fællesskaber, hvilket er unikt for en scene af den størrelse. Stairway er derfor en essentiel scene for målet om at tilbyde en sammenhængende fødekæde og vil med sin beliggenhed samtidig tiltrække publikum fra en større del af oplandet omkring København. Endelig har Stairway en stærk lokal forankring med mange lokale frivillige ildsjæle

Krudttønden

Krudttønden har en mangeårig tradition for at give plads til græsrodsmiljøer indenfor især akustisk musik og scenekunst. Aktuelt arbejdes der på at videreudvikle Krudttøndens profil som hjemsted for nye artister og græsrodsmiljøer indenfor jazz, elektronisk og folk. Programlægningen vil med videreudviklingen af profilen også blive mere partnerskabsbaseret, som det kendes fra de andre scener i fællesskabet. Krudttønden ligger på Østerbro.

Union

Union er stedet, hvor forskellige kulturelle miljøer indenfor world, roots, folk og hybrid kommer til udtryk.  Det gælder både artisterne på scenen, arrangørmiljøerne bag og publikum foran. De stærke musikmiljøer komplementerer de etablerede artister, som præsenteres hos det regionale spillested ALICE, der også er en del af kulturhuset Union. Union er særskilt engageret i samtid og samfund, og profilen afspejler københavnernes diversitet og skabertrang – også musikalsk. Der er aktuelt ved at blive nedsat et programudvalg bestående af repræsentanter fra samarbejdspartnere og kulturmiljøer som følge af fokus på repræsentation.