Musikken

Få professionel stylist og fotograf med Karrierekick

Karrierekick er en dag fyldt med konkrete tilbud til DMF Københavns medlemmer. Dagsarrangementet har kørt siden 2009, og rigtig mange af afdelingens medlemmer har benyttet sig af det populære arrangement.
TinaTræholt og Inge Husted. Foto: Jens Panduro
TinaTræholt og Inge Husted. Foto: Jens Panduro

Karrieredagen Karrierekick afvikles to gange om året i et fast forårs- og efterårs-rul. Til arrangementet kan man finde inspiration og nye, håndgribelige værktøjer, der gerne skulle fremme den evigt omskiftelige musikertilværelse. Mellem 50 og 100 medlemmer benytter sig fra gang til gang af dagens muligheder i Dansk Musiker Forbunds lokaler på Sankt Hans Torv. Især fotosessions og hjælp til den grafiske identitet har siden starten for 12 år siden været sikre og populære tilbud i Karrierekick-programmet.

Til en fotosession tilbydes man som medlem en time med en professionel stylist, der kan hjælpe med make-up, frisure og tøjvalg. Derefter har man en skarp time i selskab med en professionel fotograf, der sikrer dig minimum ét redigeret pressefoto, som du kan benytte præcis som du ønsker i din egen markedsføring.

På Karriekick-dagen er Dansk Musiker Forbunds mødelokale på Sankt Hans Torv omdannet til et foto-studie, hvor en lang række gode og spektakulære billeder til medlemmer indenfor alle musikalske genrer er blevet skudt. Mange vælger også at få taget billederne udendørs med nærområdet på Nørrebro som vibrerende baggrund. Som uvildig tilskuer undres man gang på gang over, hvor meget godt foto-materiale, der kan skabes på den forholdsvis korte tid medlem, stylist og fotograf tilbringer sammen.

Styrk din visuelle identitet
Design Coaching er et andet fast tilbud til Karrierekick-dagen, hvor medlemmer sammen med professionelle grafikere kan få hjælp til at målrette deres visuelle identitet.

Man booker sig på forhånd ind til en time med en grafiker, og tiden kan enten bruges til at få lavet en konkret opgave – en flyer, en plakat eller lignende – eller man kan udnytte tiden med en grundig dialog om udtryk og virkemidler. Har man som medlem tidligere på dagen været en del af en Karrierekick-fotosession, er det oplagt at inddrage det spritnye fotomateriale i arbejdet med den visuelle markedsføring. Denne kobling har mange af Københavnsafdelingens medlemmer benyttet sig af.

En af dem er den klassiske violinist Tina Træholt, der flere gange har medvirket på Karrierekick.

”Jeg har fået taget både duo-billeder og solo-fotos, som jeg har været super glad for. Kombinationen af en stylist og en fotograf, der begge kan deres fag, er virkelig god. Karrierekick er både dejligt nemt og hyggeligt, og jeg føler virkelig, jeg får noget for mit kontingent, som er meget brugbart. Og man kommer altid til at tale med andre medlemmer og kolleger. Jeg kan virkelig anbefale det,” fortæller Tina begejstret.

På den seneste udgave af Karrierekick fik hun og violin-kollegaen Inge Husted Andersen taget billeder til deres børnekoncert-projekt, der er bygget op omkring Gullivers Rejse.

”Vi trængte i den forbindelse til nogle nye billeder. Det er afgørende at have noget professionelt pressemateriale i den verden, vi lever i. Når vi trykker programmer og sender pressemateriale ud, indgår billederne,” siger Tina, der også har fået taget portrætbillede ved en tidligere lejlighed.

Om det siger hun:

”Mit solobillede bruger jeg også bare som profilbillede på de sociale medier, de steder hvor jeg gerne vil fremstå som violinisten Tina, og ikke bare som privatperson."

Orgelaben & Trommedyret. Foto: Malle Madsen
Orgelaben & Trommedyret. Foto: Malle Madsen

Forbered dig inden billederne
Også trommeslager Carl Quist-Møller havde lagt billet ind på en fotosession til et nyt duo-projekt til Karrierekick, der senest blev afholdt onsdag den 27. oktober. ’Orgelaben & Trommedyret’ er navnet på den nye konstellation med improviseret børnemusik, som Carl har dannet sammen med pianist og sanger Michael Sunding. Det nye foto-materiale er allerede sendt ud i forbindelse med booking af flere forskellige jobs.

Gode billeder kræver forberedelse, og Carl opfordrer sine kolleger til at gøre sig nogle overvejelser, hvis man er heldig at få tid til en fotosession:

”Vi gjorde os på forhånd nogle tanker om, hvordan vi kunne få et godt billede ud af den korte tid, en fotosession varer. Det kræver virkelig, at man tænker sig om og på forhånd finder ud af, hvordan man kan lave et anderledes billede, for fotografen har ikke meget tid til at tænke kreativt,” siger han og uddyber:

”Det er svært at få et pressebillede taget uden at skulle give flere tusinde kroner for det, så det er virkelig et godt tilbud til medlemmerne. Men for at få mest muligt ud af det, er mit råd, at man mødes på forhånd og tager en masse billeder med sin telefon. Her kan man teste forskelligt tøj, for det er meget svært at stå foran et spejl eller forsøge at aftale noget på forhånd. Man kan først rigtig vurdere det, når man tager et billede, ” siger Carl Quist-Møller.

Som konkret forberedelse tog han rundt og kiggede på locations i området omkring Sankt Hans Torv, for at tjekke om han kunne finde et oplagt sted at tage et billede. Om det siger Carl:

”Jeg fandt en café, hvor vi kunne tage et billede, hvor vi sad i en rød sofa. Man kan godt være fuldstændig skarp på, hvor man kan tage billederne udendørs, hvis vejret er til det. På den måde er der større mulighed for at fotografen kan nå ud og tage billeder, og man skal være opmærksom på, at der kun er omkring 15 minutter til selve foto-shoot, for fotografen skal også nå at redigere billedet,” slutter han.