København er en stærk musikby
Festival
- Hvad byder sommeren på for Copenhagen Jazz Festival?
Vi har i år udvidet festivalen. I stedet for ti dage varer den 24 dage. 2021-udgaven starter i år torsdag den 1. juli og løber til den 24., så man kan næsten sige, vi følger julekalenderen.
Som noget nyt har vi i år inviteret Københavns Kommunes nabokommuner med i festivalen. Før i tiden har enkelte nabokommuner været med, men i år har vi valgt at sende invitationer til alle jazzklubber og -spillesteder i nabokommunerne. Københavns Kommune er den kommune, der primært betaler for Copenhagen Jazz Festival, men vi har fået lov til at lukke andre kommuner med ind i festivalen, fordi corona-situationen er så speciel i år.
Generelt vil vi i år fokusere på de positive ting, og i vores pressemateriale har vi derfor ikke fokuseret lige så meget på corona, som vi kunne have gjort. Folk er simpelthen drøntrætte af at høre om corona. Vi fokuserer derfor på, at der i år bliver en festival i modsætning til sidste års festival og Vinterjazz, der begge blev aflyst. Og i år bliver den tilmed meget større, end den plejer, med mange flere dage og deltagelse af omegnskommunerne.
Vores bagtanke med udvidelsen er blandt andet at tage lidt af trykket af festivalen. På et normalt år vil festivalen bestå af mere end 1300 koncerter over 10 dage fordelt på 130 venues i København. Det er svært at finde en byfestival med så mange koncerter og venues involveret. Og hvis man forestiller sig at smittetallet stiger hen over juni måned, vil mange festivalgæster måske tænke at festivalen er lidt for ’farlig’. Det har vi omgået ved at sprede musikken ud både tidsmæssigt og geografisk.
Festivalen bliver også anderledes på den måde, at udendørssteder som Lindevangsparken og Kongens Have ikke er med i år. Sidstnævnte er en af festivalens mangeårige hovedvenues, men som arrangør er det ikke tilladt at sætte hegn op, for Kongens Have er en fredet park med gratis offentlig adgang.
Så i 2021 er Copenhagen Jazz Festival hovedsagligt en spillestedsfestival baseret på de enkelte spillesteders aktiviteter. De koncerter festivalen selv arrangerer forsøger vi også at lægge på spillesteder som Loppen, Pumpehusets Byhave og Skuespilhusets foyer. Det er steder, der kan indgangskontrolleres, for ligegyldigt hvor man laver koncerter hen over sommeren, skal man vide præcis, hvor mange mennesker, man lukker ind. Til gratiskoncerter har publikum det med at komme og gå. Hvis der ikke står nogle med en kliktæller, kan man meget hurtigt miste overblikket over, hvor mange mennesker, der er til koncerten.
- Hvilke reaktioner har I fået fra artister og publikum?
Vi har kun fået positive reaktioner indtil videre. Folk er glade for, at vi ikke lægger os ned. Der bliver en festival i år, og at den ligefrem er udvidet, synes folk er fedt.
- Kan du sætte flere ord på, hvad du tænker om at festivalen rent faktisk bliver til noget?
Jeg tror, det bliver en vigtig festival, for der har ikke været en jazzfestival i København siden februar 2020. I det hele taget er det meget længe siden, der har været noget, der minder om en live-festival i byen, så det bliver ret specielt, når det hele kører igen.
Copenhagen Jazz Festival 2021 bliver nok lidt back to basics. Eftersom det hele foregår på spillesteder, sætter vi fokus på, hvor fedt miljøet er i København. Både i forhold til de musikere, der bor her, men også i forhold til byens mange arrangører og venues. København er generelt en stærk musikby – ikke mindst på jazz-området. Det kommer dette års festival til at blive en fejring og en markering af.
- Hvilken indflydelse har corona på festivalen?
Jeg tror, at folk i år kommer til at sætte ekstra pris på at mulighederne for at høre live-musik og opleve noget sammen med andre igen er til stede. I løbet af coronaen har det været muligt at opleve ting, men det har været en slags solo-oplevelser. Nu kan man igen opleve og føle noget med andre. Fællesskabsfølelsen omkring musik og kultur i det hele taget kan man ikke erstatte med noget.
Der har været masser af streaming-koncerter uden publikum, men det er ofte en ret flad oplevelse. Og selv når online-koncerten har været god, har jeg tænkt: I wish it was live! Hele den improvisatoriske side af jazz er i høj grad baseret på, at publikum reagerer. En jazz-solo uden publikum er noget helt andet end en jazz-solo med publikum. For musikerne er det nærmest en åbenbaring at spille for live-publikum igen. Og det bliver magisk igen at se musikerne fare rundt i byen mellem tre-fire jobs om dagen med en guitarpose på ryggen eller en bækken-taske i hånden.
Corona har været ad helvede til og på mange måder skal vi alle sammen starte helt forfra. Det eneste lyspunkt er, at det kan være meget sundt at revurdere ting og tage en pause fra noget. På den måde kan man altid finde noget positivt i det negative, men der er ingen tvivl om, at vi har været igennem en rædselsfuld periode. Vi glæder os til det er fuldstændig overstået. Nu går vi på med krum hals og med det brede smil, og så må vi se om, vi ikke kan komme tilbage til dét, det hele handler om: mødet mellem musikere og publikum.