Love for Dansk Musiker Forbund Hovedstaden
§ 1. Navn
Foreningens navn er Dansk Musiker Forbund Hovedstaden.
§2. Formål
Foreningen er en afdeling af Dansk Musiker Forbund og arbejder for at højne medlemmernes sociale, kunstneriske, arbejdsmæssige og økonomiske stilling i samfundet.
§ 3. Medlemmer
Stk. 1
Som medlem optager afdelingen enhver, der opfylder optagelsesbestemmelserne i Dansk Musiker Forbunds love og som ifølge samme love kan henføres til afdelingens område.
Stk. 2
Ethvert medlem forpligter sig til at arbejde for afdelingens og Dansk Musiker Forbunds formål og skal loyalt overholde alle beslutninger som er truffet af afdelingens eller Dansk Musiker Forbunds besluttende organer.
Stk. 3
Såvel medlemmer som ikke-medlemmer, der har ydet en fortjenstfuld indsats i afdelingens interesse, kan efter forslag fra bestyrelsen og med generalforsamlingens godkendelse udnævnes til æresmedlem af afdelingen. Æresmedlemmer er fritaget for betaling af afdelingskontingent.
§ 4. Udmeldelse
Udmeldelse af foreningen kan kun ske ved skriftlig meddelelse til foreningens kontor med mindst 1 måneders varsel til den 1. i en måned.
§ 5. Lokalkontingent
Stk. 1
Medlemmer betaler et samlet kontingent sammensat af et afdelingskontingent og et forbundskontingent. Kontingentet til Dansk Musiker Forbund Hovedstaden fastsættes af den årlige generalforsamling. Kontingentet til Dansk Musiker Forbund fastsættes af Årsmødet.
Stk. 2
Fritagelse for kontingent til Dansk Musiker Forbund sker i henhold til Dansk Musiker Forbunds love. Evt. fritagelse for kontingent til Dansk Musiker Forbund Hovedstaden vedtages af bestyrelsen.
§ 6. Generalforsamling
Stk. 1
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2
Den ordinære generalforsamling afholdes i perioden 15. marts - 15. maj.
Stk. 3
Indkaldelse til ordinær generalforsamling sker pr. e-mail og via forbundets kommunikationskanaler og generalforsamlingen afholdes på en passende lokalitet i lokalområdet vedtaget af bestyrelsen.
Den ordinære generalforsamling indkaldes med mindst 6 ugers varsel. Forslag, der ønskes behandlet på en ordinær generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen afholdes.
Stk. 4
Senest 8 dage før den ordinære generalforsamling skal medlemmerne have modtaget regnskabet for det forløbne år med revisorernes bemærkninger, eventuelle forslag til behandling samt endelig dagsorden.
Stk. 5.
Alle generalforsamlinger ledes af en dirigent, valgt af forsamlingen.
§ 7. Afstemninger
Beslutning på den ordinære generalforsamling træffes med almindeligt flertal.
Til vedtagelse af love eller lovændringer kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer.
Afstemning sker i almindelighed ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning skal ske, når bestyrelsen, dirigenten eller mindst 10 tilstedeværende medlemmer ved håndsoprækning forlanger det.
Ved generalforsamlingen kan afstemninger ske digitalt. Anvendes digital afstemning skal medlemmer der er fysisk til stede anvende digital afstemning, idet det skal sikres at alle afgiver stemme ved brug af samme metode.
§ 8. Fuldmagt
Stk. 1
Ethvert medlem kan afgive stemme ved skriftlig fuldmagt, dog således at medlemmer udover egen stemme kun kan afgive yderligere én stemme ved fuldmagt.
Stk. 2
En fuldmagt skal godkendes efter en procedure, der er godkendt af dirigenten inden starten af generalforsamlingen, og eventuelle tvivlsspørgsmål forelægges for dirigenten.
§ 9. Digital generalforsamling
Stk. 1
Bestyrelsen kan beslutte, at der helt eller delvist afholdes digital generalforsamling.
Stk. 2
Bestyrelsen fastsætter de nærmere krav til de digitale systemer og medier, der skal anvendes i forbindelse med den digitale generalforsamling efter stk. 1. Bestyrelsen skal ved en digital generalforsamling sikre, at generalforsamlingen afvikles på betryggende vis, herunder at lovenes øvrige bestemmelser om generalforsamling iagttages. Det anvendte system skal være indrettet på en sådan måde, at der sikres betryggende deltagelse og afvikling under hensyntagen til medlemmernes ret til at ytre sig og stemme på generalforsamlingen.
Stk. 3
Bestyrelsen skal oplyse de delegerede og medlemmerne om, hvordan de digitale systemer skal anvendes i forbindelse med generalforsamlingen.
Stk. 4
Det digitale system skal på pålidelig måde kunne fastslå, hvem der deltager i generalforsamlingen, således der undgås uvedkommendes deltagelse. Systemet skal ligeledes sikre muligheden for hemmelig afstemning.
§ 10. Dagsorden
På den ordinære generalforsamling skal dagsordenen mindst indeholde:
1) Valg af dirigent.
2) Bestyrelsens beretning om afdelingens virksomhed.
3) Fremlæggelse af regnskab og beslutning om godkendelse.
4) Vedtagelse af kontingent for næstkommende år.
5) Indkomne forslag.
6) Valg til ledige bestyrelsespladser og suppleanthverv (jvf. § 12).
7) Valg af revisor og revisorsuppleant (jvf. § 14)
8) Valg til ledige bestyrelsesposter og suppleantpost i Understøttelsessamfundet (jvf. § 17)
9) Årsmøde.
a) Forpersonens redegørelse for det kommende Årsmøde.
b) Beslutning om antal og valg af delegerede og suppleanter til Årsmødet.
10) Eventuelt.
§ 11. Ekstraordinære generalforsamlinger
Der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, når bestyrelsen har besluttet det, eller når mindst 150 medlemmer skriftligt forlanger det med angivelse af dagsorden og formulerede forslag til behandling. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 5 dages varsel.
§ 12. Bestyrelsen
Stk. 1
Bestyrelsen er mellem generalforsamlingerne ansvarlig for afdelingens ledelse. Bestyrelsesmedlemmerne, herunder forperson og næstforperson, vælges af og blandt afdelingens medlemmer.
Stk. 2
Bestyrelsen kan indgå kollektive aftaler på foreningens vegne og med bindende virkning for medlemmerne.
Stk. 3
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, som vedtages af bestyrelsen efter enhver ændring i bestyrelsens sammensætning. Bestyrelsen kan ansætte fornøden medhjælp.
Stk. 4
Foreningens bestyrelse består af:
Forperson, næstforperson samt 7 ordinære medlemmer, som alle vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen, således at der hvert år afgår 5 hhv. 4 medlemmer.Der vælges 4 suppleanter for 1 år.
Først vælges forperson eller næstforperson. Dernæst vælges de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Endelig vælges 4 suppleanter
Stk. 5
Ethvert medlem, som bringes i forslag af et eller flere medlemmer, og som på generalforsamlingen, eller ved skriftlig erklæring, tilkendegiver, at vedkommende er villig til at modtage valg, er hermed opstillet som kandidat. Kandidater til posten som forperson eller næstforperson der ikke har opnået valg, kan opstille til valget til de øvrige bestyrelsesposter, inkl. suppleantposterne.
Stk. 6
Hvis både forperson og næstforperson er på valg, vælges først forperson og dernæst næstforperson. De vælges ved simpel stemmeflerhed. Kandidater til posten som forperson, der ikke har opnået valg, kan opstille som kandidater til posten som næstforperson. Hvis forperson og næstforperson vælges samtidigt, er næstforperson på valg efter et år. Såfremt forperson og næstforperson fratræder i valgperioden, kan bestyrelsen konstituere sig frem til førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 7
Alle suppleanterne skal indkaldes til hvert bestyrelsesmøde, men har ikke stemmeret, med mindre de, i tilfælde af forfald (derunder mandatnedlæggelse) blandt bestyrelsens medlemmer, indtræder i bestyrelsen, hvilket sker i orden, de efter stemmetal er valgt.
§ 13. Regnskab, hæftelse mm.
Stk. 1
Foreningens regnskabsår løber fra 1. januar til 31. december.
Stk. 2
Bestyrelsen fastlægger selv de nærmere regler for tegningsret. Ved større økonomiske transaktioner, herunder transaktioner, der kræver større tinglysning, kræves der underskrift af mindst 3 bestyrelsesmedlemmer, heriblandt forpersonen eller næstforpersonen.
Stk. 3
Bestyrelsen hæfter ikke udover afdelingens formue, afdelingens medlemmer ikke udover kontingentet.
§ 14. Revisorer
Stk. 1
Til at føre tilsyn med foreningens kasse og bogføring samt forvaltningen af dens formue og revision af dens årsregnskab vælges blandt medlemmerne to revisorer og to revisorsuppleanter for to år ad gangen, således at der hvert år skiftevis afgår en revisor og en suppleant (første gang ved lodtrækning).
Valg sker på den ordinære generalforsamling.
Stk. 2
De kan til enhver tid forlange bøgerne og kassen forevist. Ved revision af årsregnskabet med tilhørende bøger og bilag sikrer revisorerne sig tilstedeværelsen af foreningens kapital og værdipapirer, gør deres kritiske bemærkninger til den stedfundne administration og indstiller til generalforsamlingen, om der skal gives decharge for regnskabet. Bestyrelsen fastsætter revisorernes mødehonorarer.
Stk. 3
Endvidere antager bestyrelsen en statsautoriseret revisor, der en gang årligt udøver talmæssig revision og afgiver erklæring, der bekendtgøres for bestyrelsen og de valgte revisorer.
§ 15. Understøttelsessamfundet
Københavns Musiker- og Orkesterforenings Understøttelsessamfund er en selvejende institution, hvis formue og indtægt aldrig må sammenblandes med foreningens midler, og som i ingen henseende hæfter for foreningens forpligtelser.
Dets formål er at understøtte medlemmer af Dansk Musiker Forbund Hovedstaden efter legatbestyrelsens bestemmelse.
Til overlevende ægtefæller efter sådanne medlemmer kan endvidere ydes understøttelse.
§ 16.
Understøttelsessamfundets indtægt består af:
a) De i § 21 omhandlede midler.
b) renter af legater båndlagt ifølge fundats.
c) renter af øvrige legater.
d) ekstraordinære bidrag.
Legaterne uddeles i henhold til de respektive fundatser og øvrige indtægter som bestemt af Understøttelsessamfundets bestyrelse. Tiloversblevne midler henlægges til kapitalen, såfremt de ikke overføres til senere uddeling.
§ 17.
Understøttelsessamfundet administreres af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges på foreningens ordinære generalforsamling for 4 år ad gangen, således at 2 henholdsvis 3 medlemmer afgår med 2 års mellemrum, om fornødent ved lodtrækning.
Endvidere vælges ligeledes for 4 år ad gangen en suppleant.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen vælger selv sin forperson og kasserer.
Forperson og kasserer tegner i fælleskab Understøttelsessamfundet. Ved bestyrelsesmøderne deltager forpersonen for Dansk Musiker Forbund Hovedstaden, eller en af denne udpeget stedfortræder, som enten er bestyrelsesmedlem eller medarbejder i Dansk Musiker Forbund Hovedstaden.
§ 18.
Legater og understøttelser uddeles ordinært i begyndelse af maj måned ifølge legatbestyrelsens bestemmelse. Legat kan søges.
§ 19.
Understøttelsessamfundets bestyrelse aflægger årligt regnskab på afdelingens ordinære generalforsamling.
Afdelingen yder årligt et tilskud til Understøttelsessamfundet efter aftale mellem de to bestyrelser.
§ 20.
I tilfælde af afdelingens/Dansk Musiker Forbund Hovedstadens opløsning i henhold til § 21 udpeger bestyrelsen for Understøttelsessamfundet en egnet statslig eller kommunal institution til den fortsatte administration af Understøttelsessamfundets midler.
Efter fradrag af de nødvendige administrationsudgifter foranstalter denne en fordeling af formuens afkast mellem de forskellige genrer inden for det storkøbenhavnske musikliv. Der må herunder tages størst muligt hensyn til legaternes fundatser og den hidtidige uddelingspraksis samt drages omsorg for, at såvel legatydere som afdelingen/Dansk Musiker Forbund Hovedstaden holdes i stadig erindring.
§ 21. Opløsning
Foreningen kan ikke opløses, så længe den tæller 150 medlemmer.
Beslutning om opløsning kan kun træffes af en i denne anledning indkaldt generalforsamling med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. I tilfælde af opløsning tilfalder foreningens formue, efter at al skyldig gæld - bortset fra prioriteter i fast ejendom - er betalt, ubeskåret Københavns Musiker- og Orkesterforenings Understøttelsessamfund, jvf. § 20
***
Senest revideret på generalforsamlingen den 2. maj 2022