UHØRT er ved godt mod: Musikken spiller til august
- Hvad byder sommeren på for jer - hvilke opgaver står UHØRT Festival over for?
Grundlæggende er vi fortrøstningsfulde og ved rigtig godt mod. Så vidt jeg ved, var vi den eneste udendørs musikfestival over flere dage, der blev afviklet i 2020. Vi har derfor et ekstra godt udgangspunkt for at afvikle dette års festival – vi har prøvet det før.
Med de nuværende restriktioner kan vi lukke 500 mennesker ind. Vi ville gerne have flere folk igennem, så musikerne får mulighed for at spille for et større publikum. Derfor satser vi på, at politikerne når at få styr på det hele, og at det forhåbentlig ser meget bedre ud, når vi skal afvikle i august måned. Den ting har vi jo ikke så stor indflydelse på.
Til festivalen i 2020 sad folk ned med en kapacitet på 500, så nu har vi erfaringer med det antal. I år kan vi eksempelvis sammenligne med, hvor mange no-shows vi havde sidste år, hvilket gør det muligt for os at justere publikums-antallet bedre.
Vi har tidligere udbudt partout-billetter, men det droppede vi sidste år, hvor vi kun solgte én-dags-billetter. Vi har ikke interesse i bare at sælge en masse billetter – vi har interesse i, at folk dukker op og oplever koncerterne, og vi vil helst ikke have tomme pladser, hvis det kan undgås.
Vi er nu færdige med bookingen af musikere, og kan tage fat på den administrative præ-produktion. Vi skal også offentliggøre vores program i løbet af juni og juli måned. Og helt grundlæggende skal vi have sikret økonomien, fordi publikumsantallet som nævnt er usikkert. Der er derfor stadig en del fundraising i gang. Vi fundraiser UHØRT fra bunden hvert eneste år, da vi ikke er en kommerciel festival. Som non-profit festival kan vi ikke generere et overskud fra år til år.
Lige nu kigger vi helt konkret på, hvilke modeller vi kan arbejde med i forhold til pladsindretning, scene-placering og arbejdet med holdet af frivillige. En konsekvens af publikumsrestriktionerne er, at vi ikke kan være lige så large overfor de frivillige, som vi gerne vil være. Som frivillig er man i år nødt til at tage nogle lidt længere vagter, end vi egentlig synes, man skal. Men jo færre frivillige vi har på pladsen, jo flere billetter kan vi frigive til det almindelige publikum.
- Hvilke reaktioner har I fået fra artister og publikum?
Folk er generelt super glade for at festivalen bliver afviklet. Vi har et ret trofast publikum, der godt kan lide formatet med at blive præsenteret for en masse ny musik. Derfor kommer det formentlig også til at gå stærkt med billetsalget simpelthen, fordi der ikke er så mange billetter i udbud. Så publikum er nødt til at holde sig til, når salget begynder.
Vi vil selvfølgelig også meget gerne have, at branchefolkene dukker op på festivalen, men vi kan desværre ikke bare strø om os med gratis billetter til vigtige mennesker i branchen. Det er i høj grad det musik-elskende publikum, der skal være til stede.
UHØRT er ikke en festival, der traditionelt tiltrækker et ’bajer-svingende’ publikum i stort antal, så det er begrænset, hvad vi kan forvente at omsætte på den front. Vi har altid gjort meget ud af at være en festival, der ikke er afhængig af ølsalg. Vi forsøger derfor altid at have sikret økonomien, inden festivalen afvikles.
- Kan du sætte flere ord på, hvad du tænker om at festivalen rent faktisk bliver til noget?
Det er super fedt, at det kan lade sig gøre! Med de udmeldinger, der løbende har været fra regeringens side, har vi ikke på noget tidspunkt været nervøse for, at vi var nødt til at aflyse i år. De overvejelser havde vi sidste år. Vi præsenterer kun danske kunstnere, og er ikke afhængig af musikere fra udlandet. De fleste af de kunstnere, vi præsenterer, er desuden ret nye, og for mange af dem gennemføres koncerten i et relativt nemt set up. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at de nye musikere ikke snydes for chancen for at komme ud og spille. Hvis UHØRT ikke er der, vil der opstå et ret stort hul for netop de nye kunstnere, på vej frem.
I det storpolitiske perspektiv har vi nemlig en stærk forventning om, at vækstlaget kommer til at lide i rigtig lang tid. Det gælder selvfølgelig også de professionelle musikere, men især vækstlaget kommer nok til at mærke, at spillesteder i de næste mange måneder vil præsentere alle de mange kunstnere, de har været nødt til at udskyde på grund af corona. I en pakket spillestedskalender vil der nok ikke være den samme plads til at præsentere ny dansk musik, som traditionelt set ikke sælger så mange billetter.