Pernille Ebert: "Jeg elsker blokfløjtens mange muligheder og at lydproduktionen er så tæt forbundet til den, der spiller"
Hvor længe har du været medlem af Dansk Musiker Forbund?
Siden 2004.
Hvorfor blev du medlem af Dansk Musiker Forbund?
Det var en naturlig beslutning for mig at melde mig ind i DMF, da jeg afsluttede min uddannelse på konservatoriet. Det at være en del af et fællesskab og have et fagforbund, der kan give støtte, råd og vejledning, når man har brug for det, betyder meget for mig.
Hvilken form for musik spiller du? Hvilken genre? Hvilke instrumenter?
Jeg er klassisk musiker og uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. I dag er jeg blokfløjtenist, og spiller på blokfløjter i alle tænkelige størrelser. Desuden spiller jeg Fujara (slovakisk hyrdefløjte) og Dvojacka (dobbeltfløjte).
Mit repertoire spænder bredt, fra den helt helt tidlige til den nutidige musik, og jeg nyder at optræde som både solo- og kammermusiker i mange forskellige sammenhænge.
Gennem en årerække har jeg desuden udforsket den slovakiske folkemusik og er fascineret af dens klangunivers og instrumenter. Selvfølgelig især fløjterne.
Jeg er en del af blokføjtekvartetten in Consort, og vi har løbende koncertaktivitet spredt ud over hele Danmark. Det er en helt utrolig fornøjelse at spille og arbejde så tæt sammen med så inspirerende, dygtige og seje mennesker. Vi spiller musik fra den tidlige middelalder og frem til i dag og arbejder kontinuerligt med at udnytte alle blokfløjtens aspekter i repertoire, udtryk og klange i vores lyd og sammensætning af koncertprogrammer.
Hvornår startede du med at lave musik?
Min interesse for musik startede tidligt, og i tredje klasse meldte min mor mig til blokfløjte på musikskolen, så jeg kunne lære noder. I gymnasiet spillede jeg mere og mere musik, derefter MGK og så konservatoriet. Jeg elsker blokfløjtens mange muligheder, klange og at selve lydproduktionen er så tæt forbundet til den, der spiller. Lyden af blokfløjten kommer direkte fra åndedrættet uden noget mundstykke eller anden forhindring mellem musikeren og instrumentet.
Hvad arbejder du på for tiden?
I den seneste tid har jeg haft fornøjelsen af et nyt samarbejde med to talentfulde og skønne musikere, hvor vi har fusioneret vores individuelle vidt forskellige musikalske baggrunde og skabt en trio ved navn Ø.
Med en spændende kombination af instrumenter: fujara, dvojacka, blokfløjter, vokal, vibrafon, percussion og Fender Rhodes, udforsker vi en mangfoldig palet af lyde, klange og stemninger. En smuk, rolig og til tider mystisk verden, hvor lyde og instrumenter, du sandsynligvis aldrig har hørt før, smelter sammen i et overjordisk lydlandskab.
Ø’s første album Lav Sol er en fortryllende blanding af folkemusik og nordisk jazz. Den dybe forbindelse til naturen og en trang til at fortælle historier løber gennem hver frase.
Hvad er din største succes/milepæl som musiker?
At leve et liv hvor man laver det man allerbedst kan lide. Man får lov til at skabe, være nysgerrig og udforske. Blive inspireret og måske en gang imellem også selv inspirere.
At udgive musik er også altid sjovt. At stå med et håndgribeligt og færdigt produkt af ens arbejde i hænderne. Et lille komma, i et erhverv hvor man sjældent kan sætte et punktum.
Hvad drømmer du om?
At jeg hver dag i mit liv har mulighed for at beskæftige mig med musik på den ene eller anden måde er allerede en drøm der bliver opfyldt.
Er der noget bestemt, du ser frem til?
Lige nu glæder jeg mig bare til de kommende projekter og koncerter, der ligger i den nærmeste fremtid.
Hvad lytter du selv til af musik? Hvad er dit yndlingsnummer og hvorfor?
Jeg må tilstå, at jeg er en nysgerrig lytter, der lytter til en bred vifte af musikgenrer, herunder barok, pop, folk, jazz og meget mere. En særlig svaghed, jeg har, er for Fado. Den dybt følelsesladede stemning og den smukke melankoli i Fado-musikken har en særlig tiltrækningskraft på mig, og jeg nyder at fordybe mig i dens rige klangunivers.