Musikken

Bogaktuelle Fessor: Jeg skabte noget nyt, og det er jeg stolt over

83-årige Ole ”Fessor” Lindgreen er en institution og en legende i den danske jazzverden, hvor han gennem et helt liv har arbejdet på at udvikle og samle den genre, han elsker så meget.
Fessor

Når Ole ”Fessor” Lindgreen i dag tænker tilbage på sit lange liv som musiker, er det først og fremmest glæden ved musikken og de utallige oplevelser, den har givet ham, der kommer i hu.

Det har været en lang rejse i musikkens tegn med oplevelser over det meste af verden samt venskaber og samarbejder med en række af de dygtigste og mest interessante jazzmusikere, fortæller Fessor, der i år kan fejre imponerende 65-års jubilæum som medlem af Dansk Musiker Forbund København.

Og når det kommer til hans egen rolle, hans indvirkning på den danske jazzscene og den forskel, han har gjort med sit Big City Band, er svaret ret enkelt.

”Jeg vil sige, at da vi kom frem der i slutningen af 60’erne, der brød vi med den traditionelle danske jazzscene og skabte noget helt ny. Vi skrev vores egne numre, og det glæder mig at se, at de unge i dag stadig spiller den musik, vi lavede dengang,” fortæller han og uddyber:

”Vi bragte funk og rock ind i jazzen for at gøre musikken mere spændende og sjov, og vi var ikke bange for at prøve noget nyt og gå vores egne vegne. Det er jeg både glad og stolt over i dag,” siger han.

Begyndte med anekdoter
Netop nu er Fessor aktuel med bogen ”Fessor – 65 år i jazzens tjeneste” skrevet af den erfarne musikskribent Thomas Vilhelm og Søren Frost, mangeårig trommeslager hos Radioens Big Band.

Fessor fortæller, at bogprojektet begyndte efter, at han i en længere periode havde skrevet og delt en række anekdoter fra sit liv på Facebook, hvor interessen for de sjove og bemærkelsesværdige oplevelser fangede mange folks interesse, deriblandt de to forfatteres.

Det blev siden til et samarbejde, hvor Fessor sammen med de to forfattere fortæller historien om sit fantastiske liv og karriere. Og som bogbeskrivelsen også lyder, er det er absolut imponerende, hvad denne gentleman og instrumentalist med legendestatus har nået som kapelmester, studiemusiker, igangsætter, arrangør og gæstesolist i sit lange liv.

Siden starten af 1970’erne var Fessor og hans Big City Bandblæsergruppe nogle af landets mest benyttede musikere og blev inviteret til sessions med bl.a. Gnags, Gasolin, C.V. Jørgensen, Lone Kellermann, Kim Larsen, Sylvester & Svalerne, Bjarne Liller og Monrad & Rislund.

I bogen byder Fessor desuden på en perlerække af underholdende anekdoter fra det gamle København fyldt med leben samt oplevelser verden rundt på turné med Fessor’s Big City Band og om mødet med nogle af jazzens største enere.

Udover Fessor giver en række kolleger og markante personligheder i bogen deres syn på hovedpersonen, heriblandt Franz Beckerlee, Leif Sylvester Petersen, Nulle, Michael Carøe, Esben Just og Kira Martini.

Ikke den bedste musiker
På trods af, at Fessor blandt kollegaer og jazzelskere hører til blandt de mest indflydelsesrige danske jazzmusikere, er han ganske ydmyg om sine egne evner rent musikalsk.

”Jeg kender min plads i den danske jazzhistorie forstået på den måde, at jeg godt ved, at selv om jeg er en hæderlig basunist, så er der andre, der er meget bedre,” siger han og uddyber:

”Men det, som jeg til gengæld har været rigtig god til, er, at samarbejde og samle på musikere, der har noget på hjerte. Folk har aldrig været i tvivl om min kærlighed til musikken, og det har gjort, at jeg har kunnet samle dygtige folk omkring mig og fået det bedste ud af det,” siger han.

Og netop kærligheden til musikken, og særligt det at ville noget med den, har altid været det bærende element for Fessor.

”Jeg vil fortælle historier, når jeg spiller, og det største kompliment, jeg kan få, er netop, når folk siger, de har haft oplevelsen af, at jeg har fortalt dem noget gennem musikken,” siger han.

Og så vil han gerne krediteres for at have været med til at udjævne forskellen mellem de to lejre, der historisk set har været inden for dansk jazz, nemlig den klassiske og den moderne.

”Den måde vi spillede på i Big City Band var med til at udviske linjerne og samle jazzmusikken,” siger Fessor, der gennem sin karriere har rejst utallige gang til bl.a. New Orleans i USA for at samle inspiration og skabe kulturel udveksling, hvor han har taget meget af det, han lærte der, med hjem til Danmark.

Mange afbud til familiefester
På den måde har Fessor været med til at bygge bro mellem den danske og den amerikanske jazzscene med et hav af samarbejder til følge. I dag er han med egne ord ganske velanset i netop New Orleans, og det glæder ham at tænke tilbage på alle de mennesker og den musik, han har oplevet der og i resten af verden.

”Jeg er ikke blevet rig på musikken, men jeg er blevet rig på venskaber og oplevelser og på al den musik, jeg har været med til at lave og spille,” siger han.

Den megen rejseaktivitet og de utallige koncerter rundt om i hele verden har dog også kostet på den private side af tilværelsen, fortæller han. Eksempelvis har han ikke tal på, hvor mange familiefester han har måtte takke nej til på grund af arbejde, og i lange perioder var det svært at være hjemme ret mange dage om året.

Men det var prisen for at lave det, han elsker allermest, og sådan måtte det være, fortæller han.

”Jeg tog gerne hele turen en gang til, også al det besvær, der følger med. Musikken har givet mig så mange oplevelser, og jeg har aldrig mistet glæden ved at spille. Så jeg fortsætter så længe, jeg kan.”

Bogen ”Fessor – 65 år i jazzens tjeneste” af Thomas Vilhelm og Søren Frost er netop kommet på forlaget Momenta.