Musikken

Det har jeg fokus på, når der skal uddeles støtte

De næste fire år skal Mai Seidelin, der sidder i DMF Hovedstadens bestyrelse og er medlem af Spillestedsudvalget, repræsentere de skabende og udøvende musikere i Musikudvalget. Og hun har flere mærkesager, hun gerne vil støtte.
Mai Seidelin
Mai Seidelin

Hvem skal have tildelt midler, og hvem skal ikke?

Det spørgsmål skal Mai Seidelin sammen med de øvrige medlemmer af Musikudvalget under Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune være med til at beslutte de næste fire år.

Hun er nemlig sammen med to andre udvalgt til at repræsentere de skabende og udøvende kunstnere i udvalget, der består af fem ørige medlemmer udpeget af bl.a. Dansk Live, JazzDanmark, Tempi, ORA og AKKS. Dertil består udvalget af fire politikere med Kultur- og Fritidsborgmesteren i spidsen.

Over cirka seks årlige møder mødes Musikudvalget med primært fokus på at behandle de mange ansøgninger om støtte til forskellige musikalske arrangementer, som de modtager. Det kan være ansøgninger om støtte til alt lige fra festivaler, spillesteder og øvrige musikalske aktiviteter og dækker både frie midler og honorarstøtte.

Og der er nok at se til, fortæller hun. I år har der nemlig været flere ansøgere end normalt, og på de første måder, Musikudvalget har været samlet til, skulle de igennem 50-60 ansøgninger, fortæller hun.

”Samtidigt er der ikke ret mange penge at give ud i år, så det er desværre ikke alle, der kan få. En stor del af de midler, der var afsat til i år, blev nemlig allerede uddelt sidste år, så der nu kun er omkring 350.000 kr. tilbage,” fortæller hun.

 

De vigtige kriterier

Heldigvis kommer der flere midler til næste år, og Mai Seidelin har også gjort sig klart, hvilke kriterier i ansøgningerne hun lægger vægt på ift. til at yde støtte.

For det første skal der være ordentlige forhold for de professionelle musikere, fortæller hun. Det betyder primært, at der skal betales en rimelig hyre, og at hun har fokus på, om arrangøren omtaler etablerede musikere som ’upcoming’ for at undgå at betale dem løn.

”Jeg oplever, at arrangører bruger betegnelsen upcoming om musikere, der allerede har skabt et navn for dem selv, og som godt kan trække publikum til. Og jeg mener bestemt, at professionelle musikere skal have en ordentlig løn, særligt når kommunen støtter arrangementet,” siger hun.

 

Musikken skal ud i byen

For det andet skal musikken ifølge Mai Seidelin spredes ud i byen, så det ikke kun er arrangementer og spillesteder i City, der får midler. Det vil betyde, at kulturlivet bredes ud i hele byen, og på den måde kommer tættere på dem, der ikke bor i centrum.

”Musikken skal ud i hele byen. Det vil både komme dem til gode, der prøver at starte noget op nye steder i byen, og de folk, der bor i området. På den måde får vi flere musiktilbud over hele byen,” siger hun.

 

Tænk ud af boksen

For det tredje er det vigtigt for hende at støtte de innovative ideer og forslag, der kommer ind. Og her mener hun ikke så meget musikken, men at hun gerne ser en stor diversitet i udbuddet af selve musikarrangementerne.

Og det på flere måder, forklarer hun:

”Jeg er stor fan af nye måder, at gøre tingene på, hvor man måske vil prøve noget nyt og anderledes af. På den måde kan vi nå forskellige publikummer på forskellige måder med forskellige typer arrangementer. Og så skal de støttede projekter selvfølgelig skal være inkluderende og repræsentative ift. alder, køn og race. Og så skal der også være en genremæssig bredde,” siger hun og uddyber, at hun til gengæld ikke mener, det er udvalgets opgave at være kvalitetsdommere ift. musikken.

”Men jeg bakker selvfølgelig op om, at den skal være professionel.”

 

Sådan fordeles støtten

Mai Seidelin er som nævnt ikke alene om at afgøre, hvem der skal have støtte, og når medlemmerne af udvalget skal beslutte sig for, hvordan støtten skal fordeles, sker det typisk på baggrund af et indledende formøde. Her deltager de folkevalgte medlemmer ikke – det overlades så at sige til de fagprofessionelle.

Og indtil videre har udvalgets branchemedlemmer godt kunne enes, fortæller hun.

Efter et fælles ønske om at finde en overordnede vision for, hvordan støtten fremover skal fordeles, skal udvalget tilmed på visionsseminar til efteråret, hvor netop dette er på dagsordenen.

”Her skal vi finde ud, hvad vi gerne vil med musikudvalget, og hvilke visioner, vi vil arbejde hen i mod. Det glæder jeg mig til, og jeg er sikker på, at vi nok skal finde et godt udgangspunkt for de næste fire års arbejde,” slutter hun.