Musikken

DMF Hovedstaden til kulturborgmesteren: Der skal flere penge på bordet

I midten af april mødte Henrik Jansberg og Mai Seidelin kulturborgmesteren på Rådhuset til en snak om musikerens arbejdsforhold og prioritering af musik i hovedstaden generelt. Og de tog derfra med en hjemmeopgave.
Henrik Jansberg og Mia Nyegaard
Henrik Jansberg og Mia Nyegaard

Flere penge og et større fokus på de professionelle musikere.  

Sådan nogenlunde kan ønskerne opsummeres efter, at forperson Henrik Jansberg og Mai Seidelin, bestyrelsesmedlem og medlem af Musikudvalget, var på besøg hos kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard.  

Udgangspunktet for mødet i midten af april var det nylige visionsoplæg for Københavns Musikudvalg, der lister fem fokusområder for udvalgets arbejde frem til 2025. 

Og i den forbindelse er det vigtigt, at DMF Hovedstaden gør sine synspunkter synlige for beslutningstagerne, fortæller Henrik Jansberg. 

”Vi har både erfaring og holdninger, der er yderst relevante at tage med i politikken for Københavns musikpolitik,” siger han. 

Konkret er der tale om en visions- og handlingsplan for følgende områder: Rytmisk musik,  Klassisk musik,  Børn og musikundervisning,  Vækstlag samt Dialog med musikmiljøet i København og i de øvrige kommuner. 

En bred vifte af fokuspunkter, hvor det netop fremgår, at man har et ønske om at favne de fleste genrer, målgrupper og musikere. Hvilket heller ikke gik Henrik Jansbergs næse forbi. 

”Det er super flot at ville det hele, men så slår de ca. 60 mio. kr., som kommunen bruger på musik om året, ikke til. Og det sagde jeg også til borgmesteren,” fortæller Henrik Jansberg efter mødet. 

Svar på tiltale 

Fra Mia Nyegaard lød svaret på den kritik, hvordan Henrik Jansberg og dermed DMF Hovedstaden så gerne ser midlerne prioriteret. Til det svarede Henrik Jansberg, at deres vigtigste fokus er den mangfoldige musik, der spilles af de mange professionelle freelancemusikere på byens spillesteder, koncerter og festivaler. 

”Jeg brugte også lejligheden til at forklare, hvilke vilkår, det er, at mange musikere spiller under i dag, hvor tilbud om underbetaling desværre er hverdag for mange,” siger Henrik Jansberg, der uddyber, at musikere ofte lider under et glansbillede-agtigt indtryk af, hvordan livet som musiker er. 

”Det gælder ikke særligt for borgmesteren, men mange folk tror, at livet som musiker er et i sus og dus og penge på træerne. De ved ikke, hvordan mange kæmper med forhandlinger om honorar fra job til job, og hvordan der flere steder underbetales for musik,” siger han. 

Hjemmearbejde 

Tilbage står dog også det indtryk, at kulturborgmesteren oprigtigt gerne vil København som musikby, fortæller Henrik Jansberg. 

Men som han indledningsvist fik sagt: 

”Skal den vision indfries, så skal der flere penge til. Og næste skridt for borgmesteren må være, at præcisere, hvordan man vil arbejde med overskrifterne fra visionspapiret,” siger han. 

I forlængelse af det, nævnte DMF Hovedstadens to udsendte også for borgmesteren, at musikområdet længe er blevet underprioriteret i kommunen, og at der udover flere midler også skal nye krav til på musikområdet, hvis der skal være rimelige forhold for byens professionelle musikere. 

Og den var Mia Nyengaard ikke sen til at fange. Hvordan kunne en ny og anden model for honorarstøtte og krav til spillestederne så det ud, ville hun gerne have svar på.  

Henrik Jansberg og Mai Seidelin tog derfor fra mødet med den hjemmeopgave at se på, hvordan mulige ændringer og forbedringer omkring støttemidler kan se ud. Og det med et kollektivt blik på tingene, fortæller Henrik Jansberg.  

”DMF er et fagforbund, så nu vil vi se på, hvordan en kollektiv aftale kan se ud, og vende tilbage til borgmesteren, når vi har et bud på det.”