DMF Københavns gratis mikrofoner kom på forsiden af Politiken
Organisationen Beats Across Borders har ved flere lejligheder lånt DMF Københavns såkaldt farvede mikrofonpakke i forbindelse med deres liveproduktioner i København. Musiker og musikalsk projektmager Mikael Hegelund Martinsen er en af hoved-drivkræfterne bag organisationen, der arbejder for at styrke og udvikle musikalske fællesskaber med fokus på ny og ofte improvisatorisk musik.
Som medlem af DMF København er han meget begejstret for de muligheder, mikrofonpakkerne tilfører de live produktioner, han er med til at organisere.
Senest har han benyttet mikrofonerne i forbindelse med afviklingen af koncertrækken Nebula under dette års jazzfestival. Nebula er et koncertformat, hvor en kuratorgruppe sætter nye line ups fra koncert til koncert. Kuratorgruppen stiller derefter ingen krav til, hvad musikerne foretager sig på scenen.
Som arrangør fornemmer Mikael en ny samlet opmærksomhed i miljøet for selve produktions-samarbejdet bag koncerterne. Et samarbejde, der blandt andet indbefatter spillested, administration, produktion, fonde og i Nebula-sammenhæng altså også DMF Københavns mikrofonpakker.
”Der er en stigende og ny interesse for os, der arrangerer koncerter. Der er ingen, der prøver at “vinde” over de andre: Spillestederne stirrer sig ikke blind på økonomien, musikerne vil altid hellere betale lydteknikerne end sig selv, og der er ikke den der overhængende usikkerhed og modstand i produktionen. Alle går i samme retning og bærer deres egne dele af risikoen ved at sætte improvisationsmusik op,” fortæller han.
Mikael vender flere gange tilbage til afdelingens mikrofonpakker, der med det brede udvalg og den høje kvalitet, er med til at understøtte den ambitiøse og eksperimenterende livproduktion, både for Nebula og andre aktører i musiklivet.
”Jeg har kendt til mikrofonpakkerne nogle år, og har brugt dem i forskellige koncertsammenhænge. Det er min oplevelse, at når lydteknikere ved at mikrofonpakkerne indgår i produktionen bliver de glade, for der er nogle virkelig gode mikrofoner i. Og så er det gratis – det er jo nærmest uhørt,” mener Mikael, der selv faldt over annoncen for mikrofonpakkerne i afdelingsbladet MUSIKKEN.
Det lød møggodt!
”Vi har kun brugt den såkaldt beskidte mikrofonpakke. I jazzfestivalen lavede vi koncerter på H15 fra mandag til lørdag i meget forskellige setups. Med et par af de gode overheads i pakken behøvede vi ikke mixe særligt meget på trommerne, fordi det bare lød møggodt. Det betød også, at jeg kunne multitracke alle optagelserne og få det hele med. Det gav os et enormt handlerum - også efter koncerterne,” forklarer Mikael og fortsætter:
”Vi vidste, at vi rådede over udstyr, der kunne gengive musikken ordentligt, og pakkerne indeholder mikrofoner, som de fleste ved, hvordan man kan bruge. Vi har fået nogle optagelser ud af det i strålende kvalitet, som gør det muligt for teknikere og musikere at interagere på en behagelig og konstruktiv måde – hvis alle i øvrigt opfører sig ordentligt! Man har hele tiden et overblik og alternativer til alle opstillinger af mikrofoner.”
Nebulas engagementet på H15 til jazzfestivalen indbefattede foruden improvisationskoncerterne også koncerter med Tabloid, TMRW og Yellow Spoon, som alle er en del af Nebula-fællesskabet. Og med dominerende elementer af improvisation gik det op i en højere enhed at sætte det hele sammen til en uges program på festivalen.
”Kombinationen af Nebula-formatet og koncerterne med de andre acts endte ud i et flow af sindssygt nysgerrige musikere, der spillede sammen på kryds og tværs i løbet af ugen,” husker Mikael. En begejstret anmelder fra dagbladet Politiken var også forbi og lagde i sin anmeldelse vægt på at netop helheden – den samlede koncertproduktion – hang sammen både lydmæssigt og i rollen som musikalsk brobygger.
”Det var et community, der fik lov til at udtrykke sig i den uge. Vi blev nærmest en stor familie af musikere, der pludselig havde en blød seng at boltre sig i. Og det mærkede Politikens skribent tydeligvis også. Lyden, rummet, musikken – alting var bare virkelig godt. Derfor fik det fem hjerter og DMF Københavns skønne mikrofoner var på forsiden af kultursektionen,” griner Mikael.
Det kræver gode mikrofoner
Som musiker og kreativ projektmager oplever Mikael også, at der skabes meget virkelig god musik rundt omkring i studierne.
”Men for at det skal vokse til næste etape og komme ud over scenekanterne er produktionssamarbejder nødvendige for at dansk livemusik kan træde et skridt op,” mener han. Han ser et stort uudnyttet potentiale, og for at skubbe på den udvikling, er det afgørende at musikere, arrangører, branche, foreninger og organisationer går sammen og løfter i flok.
”Det er ikke nok at sætte en scene op og bede musikerne om at spille for en lunken hyre. I den sammenhæng er blandt andet DMF Københavns mikrofonpakker helt afgørende for et format som for eksempel Nebula, hvor musikerne fortæller deres historier på en ekstremt nærværende facon. Det kræver gode mikrofoner, så det er fuldstændig genialt at mikrofonpakkerne eksisterer. Folk kender dem, og folk bruger dem, og vi elsker dem,” slutter Mikael Hegelund Martinsen.