Fyraftensevent satte skarpt lys på skævvridning i musikbranchen
I marts 2022 udkom den omfattende og meget omtalte undersøgelse 'Hvorfor er der så få kvinder i musikken?' rekvireret af DanskLive, Jazz Danmark, KODA, ROSA, Snyk og Tempi. Som titlen siger, belyser undersøgelsen den store køns-skævvridning i den danske musikbranche. Undersøgelsen er udarbejdet af analysebureauet Analyse & Tal samt KVINFO, der med egne ord er ’Danmarks videnscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed og samlingssted for den moderne ligestillingsdiskussion.’
I rapporten kan man læse følgende begrundelse og baggrund for udarbejdelse af undersøgelsen:
”En ulige kønsbalance blandt udøvende og skabende musikere er veldokumenteret. Tal fra Koda viser, at kun 20 pct. af Kodas medlemmer i 2020 var kvinder. I løbet af samme år blev kvindelige komponister og sangskriveres musik spillet i et omfang, der gjorde, at de tilsammen modtog blot 10 pct. af de samlede udbetalinger fra Koda. For første gang i ti år fik Gramex i 2020 én kvinde i top-10 over mest spillede musikere i Danmark. Tallene er blot få af mange, der dokumenterer en skæv kønsbalance, men hvorfor er der så få kvinder blandt skabende og udøvende musikere i Danmark?”
Til fyraftens-eventet den 7. september i DMF på Sankt Hans Torv kom to af undersøgelsens forfattere, Rebekka Mahler fra KVINFO og Maj Baltzarsen fra Analyse & Tal, med et oplæg, der tog udgangspunkt i rapportens væsentligste pointer. Efter oplægget blev der åbnet op for diskussion og dialog med de omkring 25 fremmødte gæster.
”Der var godt fremmøde, hvilket tyder på en interesse. Mange kvinder dukkede op, men vi savnede mændene, eller de stemmer, der undrer sig over hvorfor køn fylder så meget lige nu, og måske ikke mener, der er et problem med ligestilling,” vurderede diversitetsudvalgets forperson Sara Nigard Rosendal efter dagens oplæg.
DMF Hovedstadens Diversitetsudvalget har længe ønsket at sætte lys på problematikken, og Sara var glad for at fyraftens-eventet fik udrullet og belyst mange af undersøgelsens væsentligste pointer. Om det siger hun:
”Vi hørte eksempelvis meget omkring de skjulte bias, der er på spil i udvælgelsesprocesser. At der er markant forskel på, hvordan forskellige køn føler sig trygge eller utrygge i branchen.”
Helt overordnet er Sara overbevist om, at det er utroligt vigtigt med denne type arrangementer, der inviterer til deltagelse og skaber grobund for de svære samtaler og diskussioner på et oplyst grundlag.
”Ellers bliver det hurtigt sådan en ’Jamen, Beyoncé…, jamen, Cardi B…’ eller ’Jeg har da en kvinde i mit band…”- agtig retorik, der fylder. Vi er nødt til at se på problematikken statistisk. Se på vores muligheder og mangel på samme, og lave komparative analyser og forstå baggrunden. Der er dataanalytikere altså bedre end musikere,” mener Sara.