Musikken

Kommunens Musikudvalg: Hvad er egentlig deres opgave?

De har magten og muligheden til at bevilge store summer til de kommunalt støttede spillesteder i København. Men hvem og hvad er Musikudvalget egentligt? Få overblikket her
Tuhaf
Tuhaf

Som professionel musiker har de fleste nok allerede hørt om Musikudvalget, og måske har man endda undret sig over, hvordan og hvorfor, de prioriterer de eftertragtede støttekroner, som de gør.

I bund og grund handler Musikudvalget arbejde nemlig om fordeling af midler. Når spillestederne i København søger honorarstøtte til at dække udgifterne til aflønning af optrædende musikere, er det netop Musikudvalget, der skal tage stilling til om, og hvor meget støtte hvert enkelt spillested skal indstilles til at have.

Dertil kommer behandling af ansøgninger om Musikudvalgets frie midler, hvor næsten alle i princippet kan søge om støtte til afvikling af musikalske arrangementer.

Og netop fordi, der er tale om fordeling af penge, er der naturligvis et væld af forskellige interesser på spil. Og alt efter, om man er koncertarrangør eller musiker, professionel eller amatør, klassisk eller rytmisk eller en blanding af det hele eller noget helt tredje, er det ofte forskelligt, hvor man helst ser pengene placeret.

Afgørende er det dog altid, at midlerne bruges til at fremme musiklivet i Københavns Kommune, hvilket det er Musikudvalgets overordnede opgave at forvalte efter bedste evne.

Konkret udmøntes i, at Musikudvalget årligt afholder ca. seks møder, hvor det behandler ansøgninger til honorarstøtteordningen og Musikudvalgets frie midler.

Her er det pålagt udvalget, at det ved uddeling af støtte lægger vægt på aktiviteter, der sikrer og øger den musikalske aktivitet og bredde i København.

De 12 medlemmer

Udvalget består af 12 medlemmer, hvor af de fire er politisk valgte medlemmer fra Københavns Borgerrepræsentation. Derudover sidder der otte medlemmer fra musiklivet, der er udpeget af en række af de støre aktører såsom DMF, DJBFA og Dansk Live.

Disse otte personer er opdelt i tre kategorier, hvoraf tre repræsenterer de såkaldte ”Skabere og Udøvere.” Disse tre er udpeget i fællesskab af Dansk Musikerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Organist og Kantor Samfund, Dansk Artist Forbund, Dansk komponistforening, DJBFA – Komponister og Sangskrivere og DPA (Dansk Populær Autorer).

I kategorien ”Koncertarrangører” er der én repræsentant udpeget af Dansk Live mens kategorien ”Professionel Udvikling og Formidling” har to repræsentanter udpeget i fællesskab af SNYK, ROSA – Dansk Rock Samråd, JazzDanmark og Tempi.

De sidste to pladser hører under kategorien ”Undervisning og Amatørmusik,” der udpeges i fællesskab af ORA, AKKS – Amatørernes Kunst & Kultursamråd, Musik & Ungdom, Musiklærerforeningen og DMPF – Dansk Musikpædagogisk Forening.

Sådan prioriteres pengene

Af de nedfældede retningslinjer og prioriteringer for Musikudvalget fremgår udvalgets vedtagne principper og praksisser for at meddele tilsagn og afslag, herunder de typer af ansøgninger, som udvalget særligt ønsker at prioritere.