Musikken

LMS kommer til København: Her fortæller to medlemmer, hvad det betyder for dem

Efter mange måneders lobbyarbejde fra DMF Hovedstadens side er det lykkedes at få LMS’ skolekoncertordning implementeret i de Københavnske folkeskoler. Ordningen begynder næste år, og forventningen er, at der skal afholdes 350 til 400 skolekoncerter om året med primært lokale musikere. Men hvilken betydning har det i praksis? Det fortæller to af hovedstadens musikere om her, der begge ser frem til mere arbejde med LMS I København.
Nicole Hogstrand
Nicole Hogstrand

Det er helt fantastisk

Jakob Skjoldborg er medlem af det 12 personer store vokalensemble Ars Nova Copenhagen, som han også er kontaktperson for.

Han fortæller, at de allerede nu har en aftale med LMS’ om at skulle lave skolekoncerter i København, og han håber på, at det samlede antal koncerter på sigt lander på mellem 20 og 30 om året.

”Det vil virkeligt være en opskalering af vores arbejde, og noget, der gør en forskel for bundlinjen i vores ensemble, da der er tale om nye koncerter, vi ikke havde før,” siger han.

Konkret betyder det, at medlemmerne af ensemblet fremover kan få en større del af deres økonomi dækket via arbejdet i ensemblet, og dermed en større økonomisk tryghed, fortæller han.

På den måde kan skolekoncerterne også medvirke til en øget fastholdelse af ensemblets sangere, der ellers kunne blive fristet af fuldtidsstillinger andre steder, håber han.

Arsnova. Foto: Gerald Geerink
Arsnova. Foto: Gerald Geerink

Mindre administrativt arbejde

Ensemblet har tidligere opført skolekoncerter i andet regi, og den store forskel med LMS’s skolekoncertordning er, at den også varetager den administrative del, der følger med, fortæller han.

”LMS tager sig af al koordinering, så vi ikke skal bruge egne ressourcer på det. De tilbyder også sparring omkring indhold og afvikling af koncerterne, hvor de er stærke på den pædagogiske del, hvilket hjælper os meget.” siger han.

Konkret skal Ars Nova altså ikke bruge meget mere tid end en time på selve koncerten, da LMS står for udvikling af det medfølgende undervisningsmateriale og formidler kontakten til skolen.

Samtidigt får Ars Nova Copenhagen også større indsigt og erfaring med det pædagogiske arbejde og formidling, der forhåbentligt kan knopskyde og blive til nye opgaver andre steder, fortæller Jakob Skjoldborg.

Men økonomien er bestemt ikke den eneste fordel ved, at LMS nu kommer til byen, forklarer han.

”Vi holder meget af at synge for børn, og vores hovedærinde er, at de efter en koncert med os forstår, at de alle har et instrument inde i kroppen, som de kan bruge: At de kan synge, og forhåbentligt får nogle af dem lyst til prøve kræfter med det bagefter.”

 

Det bliver dejligt at rejse mindre

Cellist Nicole Hogstrand spiller i hele to ensembler, der i forvejen er en del af LMS’s skolekoncertordning i andre kommuner. Det betyder, at hun de sidste fem seks år har turneret land og rige rundt for at spille på en lang række folkeskoler. Men som mor til en to år gammel dreng glæder det hende, at arbejdet nu ser ud til at rykke tættere på hjemmet i København.

”Jeg elsker at spille skolekoncerter, men det er hårdt at skulle være væk flere dage af gangen for at spille på skoler i Nord- eller Sønderjylland. Så jeg håber, at jeg også kan få lov til at spille i København, når det begynder her næste år,” siger Nicole Hogstrand, der sidste år spillede omkring 40 skolekoncerter med LMS i hhv. strygekvartetterne Halvcirkel og Damkapellet.

Hun fortæller videre, at skolekoncerterne de seneste år har udgjort 15-20 procent af hendes indtægt, og at hun fremover gerne vil spille flere af den slags koncerter. Og det er bestemt ikke kun for pengenes skyld.

”Børn møder musikken og os musikere med en ærlig respons, hvilket er forfriskende i forhold til det mere kulturelt socialiserede publikum, som vi typisk spiller for. Det giver noget friskhed og gør det spændende, og så er det også første gang, at mange af børnene hører klassisk musik,” siger hun og uddyber:

“Det giver samtidigt mulighed for at formidle tankerne bag musikken, og sætte nogle ord på, hvordan det er at være musiker. Det ville jeg selv ønske, at jeg havde fået kendskab til i den alder.”

Lærerige oplevelser

Samarbejdet med LMS omkring skolekoncerterne har også været en god og lærerig oplevelse, fortæller hun.

Konkret hjælper LMS med at udvikle og sætte musikernes forestillinger op, så de forskellige ensembler, grupper og solister kommer ud til skolerne med en produktion, der også har det pædagogiske snit, der skal til.

Dertil leverer de al undervisningsmaterialet og er med til prøver undervejs, så musikerne er trygge ved det koncept, de skal optræde med. Alt i alt betyder det, at Nicole Hogstrand varmt kan anbefale andre musikere at søge om optagelse hos LMS.

”Det giver rigtig meget på det personlige plan at optræde for børn, og økonomisk er det også en fornuftigt forretning for mig. Så jeg håber meget, LMS vil bruge os i København i fremtiden,” siger hun.