Musikken

Medlem af Musikudvalget: Staten skal på banen med flere penge

Jens Kjær Christensen sidder i Borgerrepræsentationen i København for Enhedslisten, hvor han har været medlem af Musikudvalget i flere omgange fra 1992-2010 og 2016-2021. Musikken har taget en snak med ham om, hvordan Musikudvalget kan sikre bedre honorering af musikerne.
Jens Kjær Christensen
Jens Kjær Christensen

- I forhold til de kommunalt støttede spillesteder, hvordan mener du så, at Københavns Kommune bedst sikrer en ordentlig honorering af musikerne, som nu har været ramt hårdt under coronakrisen?

”Honorarstøtteordningen er i princippet en rigtig god ordning, men den er stivnet lidt på det niveau, hvor den ligger. Det er et af de steder, hvor vi støtter musikerne direkte, da pengene er afsat til lønninger. Det giver ikke mening at hæve honorarstøtten, hvis ikke staten tilsvarende følger med. Man kunne forestille sig at staten ville give eksempelvis en million mere om året, og vi som kommune skulle stille med tilsvarende beløb. Det er ikke de store penge, men det ville betyde en væsentlig forskel for musikere. Ud fra ansøgningerne kan vi se, at folk ikke får de honorarklip, de ansøger om, så der er plads til udvidelse og vækst. Men det handler om at tale statens engegement op i det københavnske musikliv.”

- I DMF København er det kommet os for øre, at der er kommunalt honorar-støttede spillesteder, der tilbyder lavere løn end tariffen til musikere. Hvad er din holdning til dette – skal disse spillesteder betale tariffen til alle professionelle musikere, der spiller?

”Det synes jeg selvfølgelig ikke er rart at høre. Det er ikke alle steder, det er lykkeligt, og det flyder heller ikke med penge alle steder – slet ikke her efter corona. Hvis man pumpede flere penge ind i systemet, ville man også med rimelighed kunne stille krav til ordentlige forhold. Overordnet håber jeg ikke musikere tilbydes lavere løn end tariffen, for hvordan skulle man få nogen til at give mere støtte til området, hvis der ikke bliver levet op til forudsætningen?”

- Har du et forslag til, hvordan man bedre kan støtte musikere direkte?

”Vi gør det via ordninger som honorarstøtten, eller når vi for eksempel bevilger penge til musikfestivaler. At støtte den enkelte musiker ligger ikke inde i kommunens lod på den måde – der er vi ovre i den statslige afdeling. En meget stor del af Borgerrepræsentationen har en meget positiv indgangsvinkel til musiklivet. Dem, der kunne udløse flere penge helt substantielt, er staten, Folketinget og Kulturministeriet med dets nævn og udvalg. Det er helt afgørende, at de er med, og jeg kan ikke forstå, at de ikke gør det. Jeg mener, København også på kulturområdet er en dynamo, og vi har meget begrænsede midler i forhold til alle mulige andre indsatsområder. Med flere midler ville man virkelig kunne gøre en forskel.”

- Hvem mener du, det er vigtigst at støtte: De professionelle musikere eller vækstlaget? Og hvorfor?

Det er en diskussion, der er lidt tåget, for hvad er vækstlaget? Til forskellige tider lægges der forskellige ting i begrebet vækstlag. Det er ikke specielt præcist, og jeg vil ikke stille nogen modsætning op – det giver ingen mening. Og selvfølgelig vil vi støtte en festival som UHØRT – hvorfor skulle vi ikke det. Vi støtter for eksempel også øvelokaler – og her øver både dem, der lever af musik og dem, der er engageret i musik uden at leve af det.

Der er ikke noget modsætningsforhold mellem professionel og vækstlag, men der er selvfølgelig en balance mellem dem. Man skal have mulighed for at tilbyde rammer til talenter, der kan udvikle sig i musikken. Det skal ikke kun være dem, der spiller lige nu og her, man skal læne sig op ad. Der ligger i det hele taget en større diskussion omkring, hvordan man stimulerer unge og giver dem bedre rammer for udfoldelse.”